اسید کلریدریک چیست؟

اسید ماده ای است که حاوی اتم های هیدروژن است. وقتی اسید به آب اضافه می شود، یون های هیدروژن (اتم های هیدروژن با بار مثبت) آزاد می کند. اسیدها می توانند مواد آلی یا ترکیبات معدنی باشند. خصوصیات کلی اسیدها شامل طعم ترش، واکنش با برخی فلزات، تغییر رنگ نشانگرها (مانند قرمز شدن کاغذ تورنسل)، واکنش با پایه برای تشکیل نمک، و تحریک واکنش های شیمیایی است. اسیدهای ضعیف و قوی وجود دارند. آنچه تعیین می کند که یک اسید ضعیف یا قوی است به نحوه تجزیه یا تجزیه آن در آب بستگی دارد. اسیدهای ضعیف تا حدی تجزیه می شوند در حالی که اسیدهای قوی کاملاً تجزیه می شوند.

اسید هیدروکلریک (HCl) یک اسید بسیار قوی است که به طور کامل در آب تجزیه می شود. اسید هیدروکلریک که به نام اسید موریاتیک یا اسید کلروهیدریک نیز شناخته می شود، محلول مبتنی بر آب گاز هیدروژن کلرید است. این یک اسید سمی و بسیار خورنده است. بی رنگ است اما بوی تند دارد.

 

یک بطری اسید هیدروکلریک با نوار تست تورنسل که خاصیت اسیدی آن را نشان می دهد.

یک بطری اسید هیدروکلریک شفاف.  یک دست دستکش نواری از کاغذ تورنسل را در بالای بطری باز که از بخار قرمز شده است نگه می دارد.

تصویر کوچک ویدیو

فرمول اسید هیدروکلریک

کلرید هیدروژن گازی است که وقتی با آب ترکیب می شود اسید کلریدریک را تشکیل می دهد. فرمول هیدروژن کلرید یک فرمول ساده است. یک اتم هیدروژن به یک اتم کلر یا HCl پیوند دارد.

HCl را می توان به روش های مختلف به صورت مصنوعی ساخت. در آزمایشگاه ها، اسید سولفوریک (H 2 SO 4 ) به نمک معمولی خوراکی (NaCl) اضافه می شود و تا 150 درجه سانتیگراد گرم می شود. واکنشی که انجام می شود ترکیب HCl را تولید می کند. روش دوم برای تولید اسید هیدروکلریک در مقیاس بسیار بزرگتر استفاده می شود. در این روش محلول نمک دی کلرو (Cl2 ) ، هیدروکسید سدیم (NaCl) و دی هیدروژن (H2 ) فرآیند الکترولیز را طی می کند. دی کلرو با دی هیدروژن ترکیب می شود و اسید کلریدریک را تشکیل می دهد.

ساختار HCl

اتم های هیدروژن و کلر که کلرید هیدروژن را ایجاد می کنند با یک پیوند کووالانسی منفرد متصل می شوند. این یک پیوند قطبی است زیرا اتم کلر دارای بار منفی بیشتری نسبت به اتم هیدروژن است. هنگامی که آب به HCl اضافه می شود، پیوندها شکسته می شوند و مولکول ها به یون های هیدروژن (با بار مثبت) و یون های کلرید (با بار منفی) جدا می شوند. یون‌های هیدروژن به مولکول‌های آب می‌پیوندند و H 3 O را ایجاد می‌کنند. از آنجایی که اسید هیدروکلریک یک اسید قوی است، هر مولکول در محلول آب تجزیه می‌شود و یون‌های کلرید و مولکول‌های جدید را با آب ایجاد می‌کند.

خواص شیمیایی HCl

HCl خواص متعددی دارد. خواص شیمیایی اسید کلریدریک شامل موارد زیر است:

  • نقطه جوش HCl: این به غلظت مایع بستگی دارد. برای مثال محلول 10 درصد اسید کلریدریک دارای نقطه جوش 103 درجه سانتیگراد است، اما محلول 48 درصد دارای نقطه جوش 48 درجه سانتیگراد است.
  • خورندگی: بسیار خورنده است و می تواند فلزات، نمک ها، مواد معدنی و بافت های آلی را حل کند.

 

واکنش روی با اسید هیدروکلریک

یک لوله آزمایش با روی و اسید هیدروکلریک که در هنگام واکنش این دو در حال حباب است.

 

  • واکنش ها: با بسیاری از فلزات مختلف واکنش داده و هیدروژن تشکیل می دهد.
  • سطح pH: PH آن در کمتر از 1 بسیار اسیدی است.

اسید هیدروکلریک در صورت عدم استفاده صحیح می تواند صدمات زیادی به فرد وارد کند. می تواند پوست را تحریک کند یا باعث سوختگی شیمیایی با غلظت کافی شود. اگر به چشم ها پاشیده شود می تواند به آنها آسیب برساند. تنفس گاز می تواند باعث تحریک و آسیب به دستگاه تنفسی شود. به دلیل همه این موارد، استفاده از وسایل محافظ هنگام استفاده از HCl مانند عینک، دستکش و ماسک بسیار مهم است.

موارد مصرف HCl

HCl کاربردهای صنعتی بسیار متنوعی دارد. در واقع می توان آن را در بدن انسان نیز یافت. در زیر لیستی از کاربردهای متعدد HCl آورده شده است.

سوالات متداول

ماده شیمیایی HCl برای چه مواردی استفاده می شود؟

HCl شیمیایی کاربردهای صنعتی زیادی دارد. چند نمونه از کاربردهای آن عبارتند از: استفاده از آن برای ساخت باتری، خالص سازی فولاد، تولید محصولات پاک کننده، و ساخت پلاستیک و لاستیک مصنوعی.

HCl اسید است یا گاز؟

کلرید هیدروژن ترکیبی است که در دمای اتاق یک محلول گازی است. وقتی با آب واکنش می دهد اسید هیدروکلریک تولید می کند.