اصول عملکرد میکسرهای استاتیک

اصول عملکرد میکسرهای استاتیک

برای بیش از 55 سال، میکسرهای استاتیک (همچنین به عنوان میکسرهای بدون حرکت شناخته می شوند) با موفقیت به عنوان میکسرهای درون خطی برای اختلاط / پراکندگی، واکنش و گرمایش / خنک کننده مایعات با ویسکوزیته بالا و پایین، دوغاب ها، گازها و تماس چند فازی استفاده می شوند. گازها، جامدات و مایعات. میکسرهای بدون حرکت قادر به مخلوط کردن مواد با ویسکوزیته مساوی یا بسیار متفاوت و دبی حجمی هستند. طراحی میکسر استاتیک که به بهترین وجه برای یک کاربرد خاص مناسب است، بر اساس عملیات واحد فرآیندی است که در حال تمرین است.

همانطور که در شکل شماره 1 نشان داده شده است، میکسرهای استاتیک در فرآیندهای پیوسته استفاده می شوند که در آن سیالات را بدون قطعات متحرک همگن می کنند. از پمپ ها یا دمنده ها برای تحویل اجزای مورد نظر برای مخلوط کردن با دبی حجمی مورد نظر و همچنین تامین انرژی فشار مورد نیاز برای اختلاط استفاده می شود. اندازه‌های معمولی میکسرهای استاتیک از واحدهای اندازه آزمایشگاهی بسیار کوچک که در لوله‌های با قطر 1/8 اینچ قرار می‌گیرند، لوله‌کشی فرآیندی که از 1/4 اینچ متغیر است، متغیر است. مجرای 40 تا بیش از 120 اینچ و مربع/مستطیل شکل مانند 46 فوت در 13 فوت برای تصفیه گازهای دودکش نیروگاه.

 شکل شماره 1: در فرآیندهای پیوسته، میکسرهای استاتیک درون خطی یک مخلوط همگن را در طول کوتاه و بدون قطعات متحرک ایجاد می کنند.

شکل شماره 1: در فرآیندهای پیوسته، میکسرهای استاتیک درون خطی یک مخلوط همگن در طول کوتاه و بدون قطعات متحرک ایجاد می کنند.

همانطور که در شکل 2 نشان داده شده است، یک میکسر استاتیک از عناصر اختلاط فردی تشکیل شده است که به صورت سری روی هم چیده شده اند. هر عنصر اختلاط 90 درجه نسبت به عنصر اختلاط مجاور جهت ایجاد اختلاط همگن در هر دو جهت افقی و عمودی است. عناصر اختلاط استاتیک مواد خوراک را تقسیم و دوباره ترکیب می‌کنند تا جریان خروجی از میکسر استاتیک با توجه به غلظت، دما و سرعت که در کل سطح مقطع لوله یکسان است، همگن باشد.

شکل 2: همگنی به دست آمده با میکسر استاتیک مدل GX™ با کارایی بالا.

شکل 2: همگنی به دست آمده با میکسر استاتیک مدل GX™ با کارایی بالا.

تعداد عناصر اختلاط مورد نیاز برای یک برنامه خاص تابعی از فرآیند مشتری و نیازهای سیستم با در نظر گرفتن درجه اختلاط مورد نیاز، محدودیت های افت فشار و خواص سیال مانند سرعت جریان، ویسکوزیته، چگالی و غیره است.

مانند اکثر تجهیزات فرآیند، گاهی اوقات تفاوت های چشمگیری در عملکرد بین طرح های مختلف وجود دارد. این عبارت برای میکسرهای استاتیک نیز صادق است. به عنوان مثال، شکل شماره 3 همگنی به دست آمده با میکسر استاتیک مارپیچ مدل HT™ با عملکرد متوسط ​​را نشان می دهد که به طور قابل توجهی از میکسر استاتیک صفحه شیبدار مدل GX™ با عملکرد بالا پایین تر است (شکل 2). اگرچه عملکرد میکسر استاتیک HT™ (شکل 3) به طور چشمگیری کمتر از میکسر استاتیک GX™ (شکل 2) است، میکسر استاتیک HT™ به دلیل افت فشار کمتر و طراحی بدون رسوب باز، همچنان به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

شکل شماره 3: همگنی به دست آمده با میکسر استاتیک حلزونی مدل HT™ با عملکرد متوسط

شکل شماره 3: همگنی به دست آمده با میکسر استاتیک حلزونی مدل HT™ با عملکرد متوسط.